第27回 舞台と映像(再掲*)[English below]

更新日:8月8日

[English below] (*一部の端末にて非表示の不具合が生じたため、再掲させていただきました。)

(*Since the page was not properly displayed at some device, we have reposted the story #27 here)


心にも身体にも響き渡る 太鼓の音

目を奪われる たおやかな舞踏

言霊を感じる 荘厳な祝詞

優しく 時には猛々しく響き渡る笛の音

それら全てを体感するには

息遣いや細やかな挙動を感じられる空間

即ち「現場」に居る事が最も重要。

しかしながら

コロナ禍において無観客で開催せざるを得ない場合

それらを実際に感じ取る事が出来ない場合

我々映像業界に出来る事は何か?

そんな自問自答の中

【あ(明)ける。】無観客生配信に関わらせて頂きました

株式会社CACTUS(カクタス)代表取締役 神野匡崇(じんの まさたか)です。

よろしくお願い致します。

 私が前職の映像制作会社に勤めていた時の話、10年ほど前でしょうか?CATVの仕事を請け負って年末の生放送を担当させて頂いた時、ゲストとして現場にいらっしゃっていた阿部さんにお会いしました。私も未熟ではありますが和楽器を志している事も手伝いまして、その現場にて阿部さんにお声掛けさせて頂いた記憶があります。普段の物腰の柔らかさと、舞台に立った時の凛とした姿のギャップが、この方の持つ一つの魅力なのだなと、お話をさせて頂いて感じました。

それから10年ほど経ち…

各所で阿部さんのご活躍の様子を耳にする中

今回の生配信の打診を頂きました。

ちょうどそのメッセージを頂いた日時に、末広がりの八が沢山ついておりましたので「これは良い予感しかしない!」と感じた記憶があります。

(遡って確認した所、2020年8月28日18時18分でした)

阿部さんからの打診の内容は、端的に言うと「舞台の映像化」でした。

先ずはどのようなものか?トレイラー映像を拝見させて頂き、イメージを湧きあがらせながら、5月5日「『あ(明)ける。』遠隔ご奉納上演」の映像を拝見させて頂きました。

『「舞台」と「映像」』

「舞台」は、会場に居る皆様の視界に全てが飛び込んできて、奏でる音に耳だけではなく身体でも心でも体感する。

「映像」は、ご覧になられている方々に特定の部分をクローズアップして、人の目では観る事のできない世界を表現する。

そんな事を考えながら「遠隔ご奉納上演」を見返していた時、ヒントはまさに「遠隔ご奉納上演」にありました!

舞台では大変な場面転換が、映像なら切り替え一つで簡単に出来る。 物語の流れを切ることなくスマートに観て頂ける。 其々の演者が其々の場所で表現している「遠隔ご奉納上演」を観てそう思ったのです。

それから考えが纏まるまでにあまり時間はかからず

・条件の合う会場探し

・必要な機材

・優秀なスタッフ

これらも思うように手配が出来て、阿部さんの末広がり打診メッセージの効果を感じました。

「あ(明)ける。」

本番までは何度も意見を交換しながら、演者・演出・裏方が一つになって良き作品が出来上がったのではないかと思っております。

10年の時を経て阿部さんと再会させて頂いて、素晴らしい皆様と共に一つの作品を作り上げさせて頂いたことに感謝。

関わって下さった皆様と、「あ(明)ける。」をご覧になって頂いた皆様に感謝。

ありがとうございました。


Message of the Week

The sound of Taiko that echoes through your body and mind

The dance of grace that attracts your heart and never let it go

The solemnity of norito prayer that makes you feel there exists a soul in words

The sound of bamboo flute that echoes sometimes gentle and sometimes soul-stirring


In order to feel ALL of these, you must put yourself on the spot, where you can feel breathing and every single movement of actors/players.


Nevertheless, the pandemic of Covid-19 has forced us to put on our performances without audience. In such difficult times, what can we do as professionals of filming industry? Asking this question to myself again and again, I took part in Live Streaming of "DAWNING." without audience last year. I'm Masataka Jinno, representative director of CACTUS Ltd.


When I first met Kazunari Abe about ten years ago, I was working for the film production company, my previous job, and in charge of Live Broadcast Programmes of CATV. Kazunari joined this programme as a guest. As I am also a player of Japanese traditional musical instrument, very immature though, I talked to Kazunari and was fascinated by his personality; in particular, I was impressed by the gap between the gentle and friendly way he talks and the solemn and dignified atmosphere that he has once he starts playing on the stage, which, I thought, was definitely one of his numerous charms.


Since then, I have often heard of his various activities, which was really encouraging. So I was so glad when he asked me of live streaming of his "DAWNING." project. Actually I received his text message at 18.18 on 28th, August in 2020. You can see four "8"s, right? In Japanese tradition, the number "8" is a symbol of good fortune, because Kanji character of "8" is "八", which looks like two ways spreading out and we regard this as symbolizing our promising future!


What Kazunari asked me was filming of his stage production.


Stage and Video: how can I bridge these two? When we enjoy stage performance at theatre, we can see ”everything” that is going on: we enjoy the sound not only as auditory but rather as holistic sensation through our body and soul. On the other hand, when it comes to videos, we can close up the particular parts of what is going on on the stage and let the audience enjoy the images which human eyes can never see.


As I was thinking about these things in my mind, I watched the video of the original "Dawning." performance, in which each performer plays his/her role in different places. It was compiled online, and "remotely" dedicated to Ishizuchi Shrine. It was indeed an inspiration! On the stage, change of scenes is a great deal, but in video, we can do that almost instantly by a single switchover. By filming the stage performance, we make it possible for the audience to enjoy the flow of story almost seamlessly!


Once I got this idea, everything went so smoothly: we managed to find the most suitable venue, to collect the necessary equipment as well as excellent crews. It was exactly what the lucky number "8" predicted.


Live Streaming of "Dawning." was thus completed with numerous discussions and great team of performers, director and crews.

Thank you, Kazunari and wonderful team!

Thank you all that concerned with this project!

Thank you all viewers of our Live Streaming!

I love you all!

-- Masataka Jinno (2, August 2021)

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